School shooting avsnittet

Avsnittet när Jimmy Edwards tog en pistol och höll folk gisslan, då även Peyton blev skjuten i benet (och kysste Lucas) och Keith blev mördad:

Jag tycker det avsnittet tar upp ett väldigt viktigt ämne, och särskilt i USA är det väldigt aktuellt. Här i Sverige händer det inte så ofta att elever skjuter med pistoler på en skola, men skulle det hända är det viktigt att försöka ta upp ämnet och visa att det är fel. Mobbning, som också är en del i avsnittet (och grunden till Jimmys beteende) ÄR relevant, alltid, och jätteviktigt att ta upp för att det är fel och kan gå för långt.



Jag gillar school shooting avsnittet för att man fick se Jimmys perspektiv på det, och de tar upp värdefulla citat som att de bara är barn och ord sårar. De visade saken från olika synvinklar, och fick fram budskapen att mobbning är fel, man ska behandla alla bra och naturligtvis att det är fel att skjuta folk.



Avsnittet var hemskt, och de fick verkligen fram den hemska och sorgliga, rädda, känslan i avsnittet tyckte jag. Man fick verkligen känna att Jimmy mådde dåligt (och kände skuldkänslor), och att de inne i handledarrummet var rädda att något skulle hända, och chockade. Alla gjorde ett bra jobb för att få fram den känslan.

Vad tycker du är bäst med det avsnittet?

Kommentarer
Anonym

hej!din blogg är verkligen inspererande:) har en lite fråga , vet du vart någon av skådespelarna i oth bor ?

2011-03-10 16:29:45
Nathalie

Åh vilken underbar blogg! One Tree Hill är verkligen underbart.



Jag måste erkänna att det jag tyckte mint om i detta avsnitt var just när Peyton kysser Lucas. Just för att jag tycker att Lucas ska vara med Brooke :)

2011-03-10 16:35:12
http://nathalieselen.blogg.se/
Nathalie

Oh en fråga: såg på din header nu att du har träffat massa av skådespelarna :O när? var? hur? :)

2011-03-10 16:36:03
http://nathalieselen.blogg.se/
Sara F

Vilken underbar och beundrande blogg du har! Har tyckt om OTH så länge jag kan minnas de börja sändas i svensk tv. Fortsätt de du gör! Det är så roligt att läsa de du skriver! :)

2011-03-10 18:19:33
http://sara.flodstrom.blogg.se/
Sabina

Heejj! :)

älskar din blogg, helt underbar! och älskar såklart one tree hill!

Jag en liten fråga; Vilka är dina favoritcitat ur oth? :D

Tacksam för svar! :)

2011-03-10 18:41:24
Towe

Ett väldigt dramatiskt och sorgligt avsnitt. Och håller med att avsnittet tar upp ett viktigt ämne. Vad som faktiskt kan hända om mobbning går för långt.

2011-03-10 19:13:34
http://escaperealiity.blogg.se/
Maja

Tycker det avsnittet är ganska hemskt och sorligt men ändå bra på något sätt och som du sa så tar det upp ett viktigt ämne. ;)

2011-03-10 20:04:34
http://glitterintheair.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0